zaterdag 9 september 2017

In de zoo: nijlpaarden

zoo van antwerpen

Ooit bezocht ik de zoo van Praag. (Echt een aanrader, die zoo van Praag ... .) 
En ik herinner me nog dat de nijlpaardmama en haar jong me erg vertederden.


zoo van antwerpen

In de zoo van Praag kan je de nijlpaarden door een groot raam onder water zien zwemmen en zo was zichtbaar dat dat eigenlijk ondanks hun indrukwekkend angstaanjagende muilen schattige beesten zijn.
Een heel klein stukje van dat moeder-kindmoment onder water zette ik toen zelfs op film

zoo van antwerpen

In de zoo van Antwerpen wonen ook nijlpaarden. 
Twee. 
Ze hebben 2 zwembaden: eentje binnen en eentje buiten. 
Helaas geen onderwaterbeelden daar.

zoo van antwerpen

Soms hebben ze gezelschap van de pelikanen die als ze daar zin in hebben op hun rug komen uitblazen.
Maar tegenwoordig zitten de pelikanen zowat altijd een eindje verderop, weg van de nijlpaarden. Ik weet niet waarom...

zoo van antwerpen
zoo van antwerpen

Als de nijlpaarden buiten zitten vind ik het spannend om te proberen ontdekken waar juist onder water ze zitten. Ze dan fotograferen  is een heel avontuur: waar en wanneer gaan ze bovenkomen? En krijg ik dan de kans om ze te fotograferen of zijn ze alweer kopje onder vooraleer ik goed en wel op mijn knopje heb kunnen drukken? 

zoo van antwerpen

Ze moeten toch wel een speciale huid hebben om zo heel de tijd onder water te kunnen blijven bedenk ik me wel eens. Als ik een half uurke in bad zit, heb ik gerimpelde vingers.

zoo van antwerpen

En ge ziet dat water niet bewegen hé, ook al zitten daar 2 grote beesten in. Ge moet zelf eens proberen om als je in bad zit dat water stil te krijgen. Ik heb dat al uitgeprobeerd en dat is echt waar niet simpel: de minste beweging geeft kringen op het water. 
Maar als zo'n groot log nijlpaard onder water rondhangt, blijft het water aan de oppervlakte spiegelglad. Alleen als ze met wat geproest boven komen weet je zeker dat ze buiten in het water zitten. Straf hé!

zoo van antwerpen

Ik vraag me trouwens ook af hoe die zo dik kunnen worden van groenten en gras.....
En waar dat tandje aan de buitenkant van hun muil voor dient....

zoo van antwerpen

De laatste keer dat ik in de zoo was, was één van beiden wat ziekjes. Ik hoop dat het ondertussen wat beter gaat en ze terug met 2 onder water ronddartelen! 

zoo van antwerpen
zoo van antwerpen

Meer blogposts over de zoo via deze tag ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com